dinsdag 11 november 2014

Wethouder Roeffen opent reis door de kunstgeschiedenis bij particuliere basisschool Winford Oegstgeest


Particuliere basisschool Winford is omgetoverd tot een echt museum! In dit museum kunnen de kinderen een reis door de Westerse kunstgeschiedenis maken van de Prehistorie tot de moderne kunst zoals de diamanten schedel van Damian Hirst. Onderweg komen ze langs de Egyptenaren, de Grieken en Romeinen, Middeleeuwse kunst, Rembrandt, Van Gogh, Botticelli, Matisse en nog veel meer iconen van de beeldende kunst. Dit Reizende Museum is ontwikkeld door twee kunstenaars, speciaal voor scholen.

De komende weken gaan de kinderen op Winford veel leren over kunst, kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Telkens kunnen ze in het museum informatie vinden over de kunstwerken en op een bijbehorende tijdlijn de stroming, tijdvak en kunstenaar vinden. Frum van Egmond, coordinator van de Winford scholen, vertelt:"Kunst zegt heel veel over het dagelijks leven van mensen in een bepaalde tijd. Zo kun je aan grottekeningen uit de oertijd, veel informatie halen over wat de mensen aten, hoe ze zich kleedden en hoe ze op jacht gingen. De kunst uit de Middeleeuwen laat juist zien hoe belangrijk de kerk toen was en welke kleding en gebruiksvoorwerpen de mensen toen hadden."

Wethouder Roeffen beaamt dit: "Het is belangrijk om kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met cultuur. Als ze dan buiten school of op latere momenten in hun leven hier weer mee in aanraking komen, dan herkennen ze wat ze zien. Ze kunnen het dan ook in een tijdsperspectief plaatsen. Het is belangrijk dat ons onderwijs de kinderen "haakjes" biedt, een soort kapstok, waar ze nieuwe informatie aan kunnen hangen. Met de lessen die de Winford docenten maken bij dit museum, wordt het onderwijs daadwerkelijk op een innovatieve manier aangepakt: Kinderen leren vaardigheden die belangrijk zijn voor onze toekomst. 

Terwijl Jos Roeffen door het museum wandelt, zijn de kinderen in groepjes aan het werk. Er is een groepje bezig met een analyse van het schilderij "Sterrennacht" van Van Gogh. Een ander groepje maakt gedichten over een schilderij dat ze hebben gekozen waar ze een speciaal gevoel bij hebben. Weer een ander groepje doet een speurtocht door het museum, waarbij ze vragen beantwoorden over de kunstwerken die ze zien. Weer een andere groep leert kleuren mengen in een kleurencirkel. Dat is moeilijker dan het lijkt!

"Tijdens de ochtenden werken kinderen aan hun taal- en rekenvaardigheden", vertelt Van Egmond. "De middagen worden gebruikt voor dit thema Kunst. Daar zit ook veel toegepaste taal in. Zo gaan de kinderen in kleine groepjes een Powerpointpresentatie maken over kunststroming. Daarna maken ze individueel een werkstuk over een kunstenaar van deze stroming."

De kinderen zijn erg betrokken aan het werk. Ze kijken nauwelijks op als de wethouder binnen komt om een kijkje te nemen. Wel komt een groepje meteen geinteresseerd luisteren en kijken als Jos Roeffen geanimeerd vertelt over de Egyptenaren. Roeffen reageert: "In mijn schooltijd had je de wereld van school en die daarbuiten. In dit project worden deze werelden samengebracht."