maandag 26 mei 2014

Themabrief  “Tijd”
Peuters, kleuters en groep 3-5
Inline afbeelding 3
Beste ouders,

In deze themabrief vindt u informatie over het thema “Tijd” waaraan wij de komende weken zullen werken en leren.
Kinderen komen dagelijks in aanraking met tijd: tijd om naar school te gaan, tijd om  te eten... en zij maken deel uit van de eigen geschiedenis in tijd. Het thema sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen en zij voelen grote betrokkenheid. Tijdens het thema wisselen de kinderen ervaringen uit, doen allerlei leerervaringen en ontdekkingen op met tijd in het nu, naar wat komen gaat en wat er is geweest.
                                              
Onderstaand vindt u de kennis en vaardigheden die de kinderen leren in de verschillende vakateliers.

Wereldoriëntatie:  Geschiedenis atelier                                                                                                        In het geschiedenis atelier leren de kinderen over tijd in het verleden. Zij kijken naar tijd in eigen  leven vanaf geboorte tot en met nu. Naar de toekomst wordt ook gekeken. Zij gaan verder terug naar de tijd waarin ridders leefden. De eigen geschiedenis en de tijd van ridders wordt op de tijdbalk geplaatst en de datum van een belangrijke gebeurtenis in tijd wordt op de kalender aangegeven.

Aardrijkskunde atelier                                                                                                                            
De kinderen leren over wat belangrijk en nodig is om met elkaar te kunnen samenleven. Hierbij  gaat het om leefgewoonten van elkaar en van vroeger. Zij ontdekken dat mensen op verschillende manieren denken en doen. Zij delen elkaars ervaringen en leren respect en begrip te hebben voor de verschillende leefgewoonten. De omgeving waarin ridders leefden wordt ontdekt en vergeleken met de tijd van nu.

Natuur en techniek atelier                                                                                                                           De kinderen ervaren dat er technieken bestaan om tijd te meten zoals een klok, zandloper, kalender en dagritmekaarten. Zij ervaren tijdsduur door het doen van spellen, werken een bepaalde tijd aan een opdracht en plaatsten activiteiten op volgorde van tijd. Zij ontdekken de functie en de werking van wijzers, knopjes, radertjes bij klokken en wekkertjes. De kinderen leren met constructiematerialen stevige bruggen en kastelen te bouwen.                                                                            
Muziek atelier                                                                                               Woensdagochtend krijgen de kinderen muziekles van docent Chantal van der Klugt. De kinderen doen ervaring op met musical. Zij leren liedjes die passen binnen een verhaallijn. Hierbij ontdekken zij dat samenwerken en plezierbeleving van belang is om naar een eindresultaat toe te werken. Aan het eind van het schooljaar treden alle kinderen van school op in een ‘spetterende’ musical waarbij u en andere belangstellenden welkom zijn.

Persoonlijke en sociale vaardigheden                                                                                         
Iedereen is een “ster”; heeft een talent, een idee en is betrokken. Er wordt aandacht besteed aan  “ik luister ook naar anderen”. Hierbij ervaren de kinderen om naar elkaar te luisteren, elkaar te respecteren en elkaar nodig te hebben. Hierdoor voelen de kinderen zich veilig en vertrouwd en durven zich open te stellen naar zichzelf en de ander. Dit is van belang voor een plezierige, open sfeer binnen de groep waarin samen ontdekkend spelen en werken fijn is.

Speel-sportmateriaal                                                                                                                                    Op het speelplein zijn de kinderen bezig met het verkennen van de nieuwe speel-sportmaterialen. Er zijn prachtige fietsen en er is een step waarmee al vele rondjes zijn gereden. De kinderen kunnen met klein materiaal sporten zoals met werpringen, hoepels, stapstenen om op te balanceren en paardentuigjes. Met een foambal en pittenzakjes kunnen vele gooi-vangspellen worden gespeeld. Bij heerlijk weer kan er met water worden gespeeld bij een mooie transparante zand-watertafel. 
Inline afbeelding 1  Inline afbeelding 2
 Wat een feest: fiets- en waterpret!

Nu de temperatuur hoger is, is het goed om de kinderen tegen de zon te beschermen. Het is fijn om  uw kind voor het naar school gaat met zonnebrandcrème in te smeren en een petje mee te geven.
We verwachten dat de kinderen met veel plezier en enthousiasme aan dit thema zullen werken.
U kunt bijdragen om dit thema tot een succes te maken door thuis actief vragen te stellen aan uw kind over deze onderwerpen. Een leuke mogelijkheid is om in de kring iets over uw kind te vertellen toen het jonger was. Materialen kunnen tevens een goede bijdrage leveren aan het thema: zoals voorwerpen en foto’sover de geschiedenis van het kind, klokken en wekkertjes [oude klokken, wekkertjes om van binnen te bekijken], materiaal over ridders, boeken...

Als u ideeën of materialen heeft die aansluiten bij het thema zijn deze van harte welkom!