dinsdag 4 februari 2014

Onze basisschool heeft zeer positieve beoordeling gekregen van Inspectie van het Onderwijs

Deze week heeft de onderwijsinspectie haar jaarlijkse bezoek afgelegd bij onze Winford Basisschool in Oegstgeest. Doel van dit bezoek is om te onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs dat wij uw kind op Winford bieden. We zijn erg gelukkig om u te kunnen meedelen dat we een zeer positieve beoordeling hebben gekregen!

We nemen u graag even mee langs de onderdelen waarop de inspectie ons beoordeelt:

1. Leerstofaanbod: Het leerstofaanbod bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs
Winford maakt gebruik van meerdere methodes voor lezen, taal en rekenen. Hierdoor kan de inzet van de materialen afgestemd worden op de individuele behoeftes van elk kind. Winford heeft de nieuwste methodes voor taal (Taal Actief), lezen en spellen (Strategisch leren Lezen). Naast de rekenmethode Alles Telt, wordt ook de methode Rekenwonders gebruikt.Naast geschiedenis, aardrijkskunde en biologie volgens de methode, worden er veel thematische activiteiten ingezet waarbij kinderen de diepte in kunnen gaan vanuit een onderwerp. Hierbij worden de kinderen gestimuleerd om verbanden te leggen, perspectief te nemen, creatief te denken en nieuwe kennis in een breed, internationaal kader te plaatsen.
Dit alles leidt tot de conclusie dat het leerstofaanbod zeer goed voorbereid op het voortgezet onderwijs.

 2.     Leertijd: De leerlingen krijgen voldoende tijd zich het leerstofaanbod eigen te maken.
Winford biedt de kinderen meer lesuren aan dan standaard gebruikelijk in het Nederlandse basisonderwijs. Kinderen krijgen dus meer tijd om de lesstof van de basisschool tot zich te nemen.

3.     Pedagogisch klimaat: Het pedagogisch handelen van de leraren – het schoolklimaat- leidt tot een leeromgeving die volgens maatschappelijk breed gedragen uitgangspunten veilig en motiverend is.
Er zijn duidelijke gedragsregels op de basisschool van Winford. Deze zijn vormgegeven vanuit positieve uitgangspunten. Er is wekelijks tijd ingeruimd voor les in persoonlijke en sociale vaardigheden. Deze vaardigheden zijn vervolgens weer verweven in de wijze waarop de docenten met de kinderen omgaan. Er is veel aandacht voor elk kind.

4.     Didactisch handelen: Het didactisch handelen van leraren ondersteunt het leren van leerlingen.
Winford valt positief op. Er is zeer veel individuele aandacht. Kinderen worden actief betrokken bij het vaststellen van persoonlijke leerdoelen en deze worden duidelijk geevalueerd. Voor elk kind wordt een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld. Hierin komen zowel cognitieve als sociaal emotionele aspecten aan bod.

 5.     Volgen van de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen
Wekelijks wordt getoetst of de kinderen de gestelde leerdoelen beheersen. Op basis van deze toetsen wordt het leerstofaanbod dan vervolgens aangepast. Daarnaast werkt Winford met het leerlingvolgsysteem van CITO. Ook wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart gebracht en wordt er gebruik gemaakt van reflectieformulieren waarin kinderen hun leerproces zelf inzichtelijk kunnen maken.

 6.     Leerlingzorg: Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen passende zorg en begeleiding.
Voor elk kind wordt een ontwikkelplan op maat gemaakt. Er is veel kennis van zorgmogelijkheden aanwezig bij de docenten. Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal experts op het gebied van onder andere pedagogie, psychologie en Remedial Teaching.

 7.     Leerresultaten: De resultaten van de leerlingen liggen ten minste op het niveau dat mag worden verwacht.
Door de persoonlijke benadering op Winford blijken veel kinderen hogere leerresultaten te behalen dan op grond van eerdere toetsgegevens op andere scholen verwacht zou kunnen worden.

 8.     Kwaliteitszorg: De school zorgt voor behoud of verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs.
Het schoolplan van Winford laat zien dat ontwikkeling van het onderwijs en de docenten is ingebed in het schoolbeleid. De docenten van Winford Leiden voldoen aan alle bevoegdheden en zijn allen geregistreerd in het lerarenregister. Dit betekent dat alle docenten jaarlijks bijscholing volgen ter verbetering van de onderwijsvaardigheden en de onderwijspraktijk.

Als u vragen heeft over de bovenstaande informatie en het bezoek van de Inspecteur van het Onderwijs, kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.